tirsdag 18. oktober 2011

Draussen scheint die Sonne und ich bin Optimistin!

Berlinturen til BSI Sprachschule i Berlin nærmer seg med stormskritt! Vi "tar av" lørdag 22.10 klokka 09.10 fra Gardermoen. Norwegian bringer oss til den forjettede by. Det ligger an til godvær, om enn "keine Hitzewelle" (ikke noen trykkende varme):










I dag hadde vi den beste økta - teknisk sett - på lenge. ALLE var tilstede, ALLE hørte, nesten alle hadde bilde og vi var nesten ikke plaget med ekko og at folk måtte logge seg inn og ut hundre ganger. En real opptur! I dag hadde vi tredelt agenda:
Del I: Wünsche für Berlin. Jeg hadde startet på en Power Point med to bilder for "mine ønsker" i Berlin:
Dette er introduksjonsbildet, men jeg vil selvsagt veldig gjerne se en slik bjørn - som er en del av en omreisende utstilling hvis inntekter går til veldedige formål. "Den Berliner Bär" finner du i byvåpenet til Berlin.

Planen var at elevene skulle lage et bidrag hver i Power Pointen, slik at vi fikk sett og hørt om deres ønsker for uka.

Under viser jeg et par av bidragene. Stasihovedkvarteret er populært og selvsagt "die Berliner Mauer" og "der Fernsehturm".


Power Pointen skulle "oppstå" ved at hver og en gikk i min påbegynte Power Point på ITSL og trykket på "Rediger filinnhold" for å få lov til å legge inn sitt bidrag. Lagringsprosyderene i denne sammenhengen er ikke helt "gjennomsiktige" - det vet enhver lærer som har prøvd dette - så for noen elever hadde ikke dette klaffet. MEN vi fikk

20 fine minutter med presentasjon og bilder fra Berlin.

De som ikke hadde klart "redigeringen av filinnholdet" møtte dessuten ikke uforberedt, så vi fikk høre blant annet om teknisk museum - på sparket.

Min refleksjon etter denne erfaringen, er at
timene nok vil fungere enda bedre om elevene er nødt til å forberede noe helt konkret til hver time, ikke bare "en tekst", men noen helt konkrete oppgaver og helst noen få oppgaver hver.
Del 2 i dagens økt var den gamle slageren grammatikk. På et eller annet tidspunkt må elevene på dette nivået bli presentert for konjunktiv. "Heute war der Tag". Baktanken? Jo, det er greit å legge grunnlaget nå som vi skal bade i tysk en uke, slik at de vet hva det er, og kan fundere når de hører det brukt og forsøke å bruke det selv.

Jeg elsker introduksjonen til konjunktiv. Spørsmålet er: Hvilke av disse norske setningene "godtar" du og hvilke avviser du? Funder, og "ring meg" hvis du vil diskutere. På tysk er dette nemlig veldig enkelt - om du kan konjunktiv, da!

Går ikke videre på denne her nå. Et viktig poeng som manifesterer seg gang på gang når det gjelder undervisning i fremmedspråk, er elevenes voldsomme lydhørhet for grammatikk. Jeg opplever elever generelt som ganske dårlige til å gi tilbakemeldinger - men i dag hørte jeg i øreklokkene mine: "Dette var bra", noe jeg tolker som SVÆRT bra!

Del 3 var rett og slett oppgaveløsning - sammen i virtuelle grupperom - eller hver for seg. To av elevene ble igjen i "rommet mitt" og vi diskuterte en tekst som de gjerne ville diskutere, "Donau so grau" av Ingrid Noll (tysk krimdronning, anbefales!).

Det å snakke med bare to elever i det virtuelle klasserommet, fungerer for meg omtrent som å snakke med dem i et vanlig klasserom. Det jeg blant annet skal finne ut når vi nå er sammen i Tyskland ei uke, er hvordan det føles for elevene.

Ab geht`s!

Det går mot høstferie...

Forelesningen vår 20.9 var godt forberedt - det bare virket ikke slik! Meetcon var ikke særlig medgjørlig og jeg rotet det til for oss. Elevene ville nok betrakte denne timen som "ventedøden" - der de ventet og ventet, og ventet enda litt på at jeg skulle dra igang aktiviteter. Det gjorde jeg selvsagt, men i et sniletempo. Dette må betraktes som "en dårlig dag på jobben". Noen av jentene hadde dessuten tekniske problemer - det er særlig lyden som er et problem. Det skurrer og piper og det er ofte ekko. Bilde er jo strengt tatt ikke så nøye!

27.9 var det duket for første prøve. Elevene skrev tekst i halvannen til to timer. Oppgavene var selvsagt basert på det vi hadde jobbet med i det siste. Favorittene:

Aufgabe 1: Multikulturelles Deutschland

Von Immigranten wird erwartet, dass sie sich ihrem neuen Heimatland anpassen.
Deutschland ist ein Land, das für seine Ordnung, Pflichterfüllung und Pünktlichkeit bekannt ist.
 Einige Leute werden diese Eigenschaften als negativ empfinden,
während andere diese Werte schätzen und finden,
dass sie den Alltag erleichtern.

Schreibe einen Text, in dem du erläuterst, wie du dich im deutschen Alltag zurechtfinden würdest.
Welche norwegische Besonderheiten würdest du vermissen und warum?
(Du kannst die Texte, die wir gelesen haben, als Hilfe/Inspiration benutzen)

Aufgabe 4: (Mit Ausgangspunkt in dem Text «Meine Frau allein zu Haus», evt. auch «Fremde sind Leute»)

Sie sind ein junger Russe/eine junge Russin und leben im Berliner Stadtteil Kreuzberg.
Obwohl Sie für einen Job extrem gut qualifiziert waren, haben Sie ihn nicht bekommen.
 Sie glauben dass Ihr russischer Hintergrund der Grund für die Absage ist.
Schreiben Sie einen kurzen Leserbrief an die Berliner Zeitung «Der Tagesspiegel»
mit der Überschrift: Mal wieder keine Chance!

Det ble mange gode tekster og nivået er godt :-)

Det var så godt med høstferie!