tirsdag 13. september 2011

En liten "smell" og litt læring. 13.9.2011

Temaet vårt disse ukene er og har vært ”Multikulturelles Deutschland”. Elevene har jobbet med tekster om temaet, to dikt, en saktekst, tre kortere fiksjonstekster.


Etter forrige ukes ”relative” suksess, stilte jeg optimistisk til økta. Jeg mente at vi hadde blitt enige om å sitte sammen på de ulike skolene i dag også, men det var visst ikke slik. Tre kom til meg i klasserommet og alle de andre satt på ”hver sin tue”. I dag var det en fordel, fordi i dag sviktet lyden på St.Hallvard. Bedrøvelig, men sant! Jeg var på nett med både lyd og bilde, men jentene jeg hadde ”med meg” funket det ikke for. De hørte lite av det de andre sa og når de selv prøvde å kommentere noe, ble det bare forsinkelse og ”hakk, hakk”. Demotiverende og det endte med at de koblet seg ut – og av. Hjemmesitterne hadde en god dag – heldigvis.

(bildekilde: solfridjepsen.blogg.no)



 Jeg hadde brukt veldig mye tid på å forberede dagens økt. Det virket bare ikke slik! Det gikk tregt og i etterpåklokskapens lys, ser jeg at programmet for økta burde ha vært strammere. Vi bruker dessuten mye tid på å komme i gang. De færreste sitter klare klokka 08.00 (!). Dette vil jeg bøte på med å ha en oppgave/en aktivitet, som de som faktisk er klare til tida, kan starte på med en gang (en nyhetssnutt, en oversettelse, et eller annet), mens vi venter og tar ”soundcheck” med resten. Det har til nå blitt litt mye venting og ”hallo, hører dere meg” (”Guten Morgen, könnt ihr mich hören?)


Videre er det vanskelig å få folk spontant i tale. Til i dag hadde elevene fått ulike lekser og planen var at de skulle berike hverandre – delingskultur! Spontaniteten er imidlertid ikke overveldende, selv om en og annen ”vifter med fingeren i bilderuta” = rekker opp hånda. Det kan være flere grunner til det: Kanskje er det rett og slett for vanskelig å snakke om fordommer og klisjeer på tysk, spontant, med folk på skjerm? Elevene er ikke godt nok forberedt? Oppgavene er for uklare? Om så er, er knepet fra sist lurt: Mange konkrete spørsmål til teksten, noe som i alle fall kan sette i gang tankene – og i neste runde snakketøyet.

En annen (eller var det tredje eller fjerde?) ting som ”ødela” dagens økt, var min idè om å ta en test på ITSL. Jeg er opptatt av at elevene skal kunne skrive (og snakke) tysk uten hele tiden å ha et behov for å slå opp i ordboka. I så måte er det lurt å kjenne reglene for hvordan man bestemmer substantivenes kjønn på tysk. DETTE har vært lekse og jeg har fått brynt meg på testverktøyet i ITSL, som ikke har optimal funksjonalitet for den slags – men det er en annen historie. Testen lukket seg etter 15 minutter. Likevel gikk en halvtime av økta. Nicht gut!

Konklusjonen er at tester er skjerpende, men slikt kan gjøres hjemme, på kammerset og ikke i verdifull ”nettundervisningstid”.

Så til det som virker: Grammatikk! Jeg hadde rettet lekser og trukket ut elementer som det er tydelig at flere lurer på. Vi har, som kjent, foreløpig ikke tavle her, men Power Point fungerer:


Spørsmålene står i PP og svarene ”kommer flyvende fra venstre” etter hvert som det blir aktuelt. Fordelen med PowerPoint er at det skrevne kan lagres.


 En annen gledelig nyhet i dag, apropos forrige times tavlesavn: Det finnes faktisk tavle i Meetcon:














Jeg kunne skrive med når elevene oppsummerte muntlig, og ikke nok med at jeg kunne lagre det skrevne som et eget dokument; jeg kunne skrive det rett til One Note!


Nesten rørende!

Grammatikk tar tid, så vi kom heller ikke i mål med det vi skulle gjøre i dag, og vi fikk ikke oppsummert skikkelig, men JEG har i alle fall gjort meg følgende tanker:

- Selve økta må være godt planlagt og gjennomføres stramt, helst med klart tidsskjema
- Teknikken MÅ stå oss bi(!)

- På det tidspunktet vi nå er i kurset, må oppgaver/spørsmål til lengre tekster være konkrete (og mange), om vi skal få noe igjen for å snakke om dem i plenum pr. skjerm.

- Det bør legges inn noe tid til eget arbeid for elevene i selve økta, etter mottoet: Det du ser husker du, det du hører glemmer du, det du gjør forstår du!

Etter stramt organisert oppsummering av forrige ukes økt (altså denne!), står ”Deutsche Politik” på planen de to kommende ukene. Pluss litt grammatikk, eller kanskje ganske mye sågar!

Når jeg klaget over meg selv og det litt for ”løse programmet” i dag, kan dette kanskje skyldes at jeg hadde brukt veldig mye tid på å planlegge en tilnærming til ”Wahl in Berlin”, som for øvrig finner sted 18.9. Om du lurer om det er mulig at ”Wahl in Berlin” er moro, er det i alle fall moro å planlegge når man kommer over ressurser som dette: Partilederscanner (Prøv da vel!)



1 kommentar:

Matilde sa...

Jeg synes opplegget med ulike lekser og presentasjon for hverandre var lurt! Håper bare lyden funker neste gang :)

Hilsen Matilde