Inntrykkene er vel fordøyd. Både jeg og elevene er "inne i sporet" igjen. Selv om elevene er aldri så "snille" er det anstrengende å være den voksne på en slik tur. Det er helt i orden at godtgjøringen er synlig på lønnsslippen.
I etterkant av oppholdet, har elevene skrevet Reisebericht ( rapport fra reisen) etter følgende mal:
Den skulle være kort. De skulle blant annet fokusere på korrekte tids- og stedsangivelser. I den muntlige delen kunne de så fokusere på innholdet og opplevelsene. I tillegg kunne den korte skriftlige rapporten tjene som utgangspunkt for et lengre foredrag om turen for Vg2 - blant annet som reklame. Instruksjonen til det muntlig så slik ut:
Min erfaring er at dette fungerte ganske bra. Vi har forhåpentligvis for alvor fått automatisert noen fraser (fra 22.oktober til 29.oktober, am Potsdamer Platz, in der Schule...usw.)
I den muntlige delen har elevene stort sett vært overstrømmende positive til oppholdet og alt de har lært. Jeg elsker kommentarer som: Ich habe meine Sprachgrenzen verloren (skal bety: mine barrierer for å snakke spontant tysk er (nesten) borte). Eller: Der Aufenthalt hat mir sehr gefallen (betyr: jeg likte oppholdet veldig godt)
Her en noen eksempler fra elevenes presentasjoner:
Ingrid Støyten og Anja Solheim nøt en lang lørdag ettermiddag på Kurfürstendamm med deilig kaffe fra Starbucks mens de så på "folk".
Astrid Wøllo var også veldig fornøyd! |
Mie Søhagen Berggaard |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar