mandag 28. november 2011

Hvordan opplevde elevene en ukes språkskole i Berlin?

Inntrykkene er vel fordøyd. Både jeg og elevene er "inne i sporet" igjen. Selv om elevene er aldri så "snille" er det anstrengende å være den voksne på en slik tur. Det er helt i orden at godtgjøringen er synlig på lønnsslippen.

I etterkant av oppholdet, har elevene skrevet Reisebericht ( rapport fra reisen) etter følgende mal:




Den skulle være kort. De skulle blant annet fokusere på korrekte tids- og stedsangivelser. I den muntlige delen kunne de så fokusere på innholdet og opplevelsene. I tillegg kunne den korte skriftlige rapporten tjene som utgangspunkt for et lengre foredrag om turen for Vg2 - blant annet som reklame.  Instruksjonen til det muntlig så slik ut:
 Min erfaring er at dette fungerte ganske bra. Vi har forhåpentligvis for alvor fått automatisert noen fraser (fra 22.oktober til 29.oktober, am Potsdamer Platz, in der Schule...usw.)

I den muntlige delen har elevene stort sett vært overstrømmende positive til oppholdet og alt de har lært. Jeg elsker kommentarer som: Ich habe meine Sprachgrenzen verloren (skal bety: mine barrierer for å snakke spontant tysk er (nesten) borte). Eller: Der Aufenthalt hat mir sehr gefallen  (betyr: jeg likte oppholdet veldig godt)

Her en noen eksempler fra elevenes presentasjoner:
Ingrid Støyten og Anja Solheim nøt en lang lørdag ettermiddag på Kurfürstendamm med deilig kaffe fra Starbucks mens de så på "folk".







Astrid Wøllo var også veldig fornøyd!
 Mie Søhagen Berggaard



Ingen kommentarer: